torsdag 2 december 2010

Köttbullar..

Har precis stått o gjort köttbullarna som vi ska ha på julafton, det e mitt jobb:) Men i år testade jag ett nytt recept som var supersmidigt att göra o dom fick mycket bra betyg av mannen min:P

Till ca 100 köttbullar:

1 stor gul lök
2 msk smör(tillstekningen av lök om man inte river den)
200 g kall kokt potatis (ca 2st)
2 ägg
2 msk dijonsenap
2½ tsk salt
1 tsk socker
½ tsk svartpeppar
800 g blandfärs eller nötfärs

2½ liter vatten till kokningen
2½ msk konc kalvfond

1. Skala och hacka löken mycket fint, stek löken i stekpanna tills den blivit mjuk utan att den tar färg i ca 5 min. Det går även bra att riva löken då slipper man steka den.

2. Riv potatisen fint. Blanda med den stekta löken, ägg,senap, salt, socker, peppar och färs. Blanda om ordentligt. Låt färssmeten stå kallt i ca 20 min.

3. Gör några provköttbullar och stek för att kontrollera att det blir lagom fasta. Blir det för lösa, blanda ner potatismjöl i smeten och prova igen. När färssmeten är bra, rulla jämna små köttbullar med blöta händer så att det inte klibbar och lägg dem på en blöt skärbräda eller ett stort fat.

4. koka upp vatten och kalvfond, ca 1 msk fond/liter vatten. jag tog 2½ kalvbuljong och 2½ liter vatten. Låt ca 20 köttbullar åt gången sjuda ca 5 min i vattnet. Lyft upp dem med en hålslev och låt dem rinna av. Lägg det kokta frikadellerna i fryspåsar när de svalnat och frys in dem.

Vid servering: Tina frikadellerna och stek dem i smör i ca 5 miin på medelvärme, så de får härlig färg runt om:)

Det här receptet tänker jag fortsätta att göra, mycket godare än färdig köpta köttbullar. Mina barn tycker inte om färdigköpta köttbullar.

/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar