onsdag 13 oktober 2010

Chokladtårta med kola överdag!


Kakan: 175 grader


200 g smör eller margarin

3 dl socker

2 ägg

2 dl mjöl

1 tsk bakpulver

1 dl kakao


Kola överdraget:

3 dl socker

3 msk sirap

150 g mörk choklad

150 g smör eller margarin

3 dl vispgrädde


Smält smöret i en kastrull blanda sedan i äggen och sockret. Rör runt o vänd sedan i mjöl, kakao och bakpulver. Smöra och bröa en kladdkake form med löstagbar botten och häll i smeten där i och sen in i nedre delen i ugnen i ca 20-25 min. Jag tog ut min när den fortfarande var lite lös.


Ta en ganska hög kastrull och häll i alla ingredienserna utom smöret. Lägg fram smöret så det blir rumstempererat. Koka kolan i ca 30-40 min tills den blir tjock och ta sedan och klicka i lite smör i taget och rör om.

Låt kolan svalna lite och likaså kakan sen brer du på kolan på kakan:)


Jag garnerade kakan me non stops men man garnera med nåt annat gott som hallon osv. I morrn ska den serveras med grädde och vaniljglass:)

/M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar